Sneeuwmandonutjes: recept


Als eerste wens ik jullie allemaal een zalig kerstfeest, oeps een beetje te laat! Vandaag heb ik nog eens een nieuw receptje voor jullie. Ik had gisteren nog eens zin om iets te bakken en na even wat opzoeken kwam ik deze superschattige donutjes tegen versierd als sneeuwman. Ze zijn natuurlijk ideaal als dessert bij een kerst of nieuwjaarsfeestje en ze zijn heel gemakkelijk om te maken. Ik heb al eens eerder donutjes gebakken maar toen gebruikte ik een kant en klare cakemix, maar deze keer heb ik eens een eigen deeg gemaakt :)

Dit heb je nodig voor ongeveer 12 donutjes:
- 150 gram boter
- 150 gram suiker
- 3 eieren
- 150 gram zelfrijzende bloem
- en natuurlijk ook een donut vorm
- spuitzak of plastic zakje

Voor het glazuur:
- 2 kopjes poedersuiker
- 1 eetlepel boter
- enkele koffielepels melk
- oranje M&M's
- kleine chocolade bolletjes

Doe de suiker en boter in een grote kom en klop dit met een mixer. Doe de eieren erbij en mix verder. Als laatste doe je de zelfrijzende bloem erbij en mix tot een homogeen deeg. De donut vorm vet je in met wat boter en bloem zodat ze er niet blijven aanplakken. Doe het deeg in een spuitzak of plastic zakje (en dan knip je er een puntje vanaf zodat het deeg eruit kan) en zo kan je het gemakkelijk in de donut vorm gieten. Verwarm de oven voor op 180°C en bak de donuts voor 15 minuten.

Ondertussen dat de donuts aan het afkoelen zijn kan je het glazuur al maken. Smelt de boter in de microgolf. En meng de poedersuiker met de boter en de melk. Voeg eventueel nog wat melk toe naargelang hoe vast of vloeibaar je jou glazuur wilt hebben. Als de donuts volledig zijn afgekoeld kan je beginnen versieren. Dep de donuts in het glazuur, leg op het gaatje van de donut een oranje M&M en maak met de kleine chocolade bolletjes oogjes en een mondje.
Smakelijk!

Ik vind de donuts echt super lekker en ze zijn ook super gemakkelijk om te maken. :)